Ämnet fordonsskadeteknik – småreparationer behandlar arbetsprocesser och arbetsmetoder för småreparationer av mindre skador på begränsade ytor på fordon.
Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik – småreparationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocesser och metoder för olika typer av skadereparationer av begränsade ytor på fordons yttre karosseri samt om de verktyg och den utrustning som används. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra fordonsskadereparationer på begränsade ytor samt kvalitetskontroll och efterbehandling. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i arbetet.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom reparationer av mindre fordonsskador som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.
Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för teknik och teknikutveckling och ge eleverna möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik – småreparationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för olika typer av fordonsskadereparationer av begränsade ytor.
- Förmåga att utföra fordonsskadereparationer på begränsade ytor.
- Förmåga att genomföra kvalitetskontroll och efterbehandling av reparerade ytor på fordon.
- Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i samband med småreparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom reparationer av olika typer av karosskador på begränsade ytor på fordon.
Eleven reparerar med viss skicklighet mindre karosskador på begränsade ytor på fordon. Eleven bedömer olika typer av skador och väljer med viss säkerhet metod utifrån skadans art och placering.
Eleven genomför med viss säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av reparerade ytor på fordon.
Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med visst handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom reparationer av olika typer av karosskador på begränsade ytor på fordon.
Eleven reparerar med skicklighet mindre karosskador på begränsade ytor på fordon. Eleven bedömer olika typer av skador och väljer med säkerhet metod utifrån skadans art och placering.
Eleven genomför med säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av reparerade ytor på fordon.
Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med gott handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom reparationer av olika typer av karosskador på begränsade ytor på fordon.
Eleven reparerar med god skicklighet mindre karosskador på begränsade ytor på fordon. Eleven bedömer olika typer av skador och väljer med god säkerhet metod utifrån skadans art och placering.
Eleven genomför med god säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av reparerade ytor på fordon.
Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.