Ämnet fordonslackeringsteknik behandlar lackering av fordon och de olika arbetsmomenten vid uppbyggnad av lackskikten samt färglära, materiallära och skadeberäkning.
Undervisningen i ämnet fordonslackeringsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika metoder för lackering av olika underlag och fordonstyper. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika materials egenskaper och funktion samt förmåga att genomföra de olika momenten i uppbyggandet av lackskiktet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra lackering av fordon utifrån olika lackeringssystems uppbyggnad samt att genomföra kvalitetskontroll och efterbehandling av nylackerade ytor. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta med andra på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom fordonslackering som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska också bidra till att stimulera elevernas intresse för teknikutvecklingen inom branschen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att, såväl självständigt som tillsammans med andra, arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet fordonslackeringsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika lacktypsindelningar och deras uppbyggnad.
- Kunskaper om olika lackeringsprocesser och olika appliceringstekniker.
- Förmåga att förbereda och preparera ytor inför lackering.
- Förmåga att utföra fordonslackering med olika appliceringstekniker.
- Förmåga att genomföra kvalitetskontroll och efterbehandling av nylackerade ytor.
- Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och utrustning vid lackering av fordon.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika lacktypsindelningar och deras uppbyggnad.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika lackeringsprocesser och olika appliceringstekniker.
Eleven väljer material och genomför underarbeten med viss säkerhet inför lackering.
Eleven applicerar färg och använder med viss säkerhet olika appliceringstekniker enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med viss säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av nylackerade ytor.
Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med visst handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika lacktypsindelningar och deras uppbyggnad.
Eleven visar goda kunskaper om olika lackeringsprocesser och olika appliceringstekniker.
Eleven väljer material och genomför underarbeten med säkerhet inför lackering.
Eleven applicerar färg och använder med säkerhet olika appliceringstekniker enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av nylackerade ytor.
Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med gott handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika lacktypsindelningar och deras uppbyggnad.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika lackeringsprocesser och olika appliceringstekniker.
Eleven väljer material och genomför underarbeten med god säkerhet inför lackering.
Eleven applicerar färg och använder med god säkerhet olika appliceringstekniker enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med god säkerhet kvalitetskontroll och efterbehandling av nylackerade ytor.
Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.