Ämnet fordonslackering behandlar våtlackering av fordons- och karossdetaljer. Ämnet behandlar fordonslackeringsverkstaden som arbetsplats, arbetsprocessen för fordonslackering samt verktyg, utrustning och produkter som används.
Undervisningen i ämnet fordonslackering ska syfta till att eleverna utvecklar en förståelse av hela fordonslackeringsverkstaden som arbetsplats, dess verksamheter, arbetsmiljöer och risker. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanligt förekommande arbetsuppgifter samt om verktyg och utrustning i en fordonslackeringsverkstad. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om de olika materialens egenskaper och användningsområden. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra lackering av fordons- och karossdetaljer utifrån olika lackeringssystems uppbyggnad med hjälp av verktyg, utrustning och teknisk information.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsformer och arbetssätt inom fordonslackering som främjar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt kunskaper om branschens ansvar för hållbar utveckling.
Undervisningen ska bidra till att stimulera elevernas intresse för fordonslackering samt för utrustning och ny teknik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att, såväl självständigt som tillsammans med andra, arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet fordonslackering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt olika arbetsmiljöer och risker i en fordonslackeringsverkstad.
- Kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt material, verktyg och övrig utrustning i en fordonslackeringsverkstad.
- Förmåga att genomföra olika typer av enklare lackeringsarbeten av mindre fordons- och karossdetaljer.
- Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och utrustning i samband med enklare lackeringsarbeten av mindre fordons- och karossdetaljer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonslackeringsverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta arbetsprocesser och arbetsmetoder.
Eleven visar godtagbara kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven genomför med viss säkerhet enklare lackeringsarbeten av mindre fordons- och karossdetaljer i bekanta situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.
Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med visst handlag verktyg och utrustning i samband med enklare lackeringsarbeten.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonslackeringsverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även delvis nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.
Eleven visar goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven genomför med säkerhet enklare lackeringsarbeten av mindre fordons- och karossdetaljer i bekanta situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.
Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med gott handlag verktyg och utrustning i samband med enklare lackeringsarbeten.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonslackeringsverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.
Eleven visar mycket goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven genomför med god säkerhet enklare lackeringsarbeten av mindre fordons- och karossdetaljer i bekanta men även nya situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.
Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med mycket gott handlag verktyg och utrustning i samband med enklare lackeringsarbeten.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.