Ämnet fritid och friskvård behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller inom fritids- och friskvårdsverksamheter samt dessa verksamheters roll i samhället. I ämnet behandlas även olika fritids- och friskvårdsaktiviteter för människor i olika åldrar.
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i alla åldrar. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att, i enlighet med lagar och andra bestämmelser, arbeta med olika uppgifter inom dessa verksamheter. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att vid val av arbetssätt och material beakta ekonomi, hälsa och miljö.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra aktiviteter som bidrar till att stimulera människors intresse för och deltagande i olika fritids- och friskvårdsaktiviteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med service och värdskap på ett säkert sätt. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta och pedagogiskt leda människor utifrån ett inkluderande och hälsofrämjande förhållningssätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta och kommunicera med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller medverkan i olika fritids- och friskvårdsverksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av olika sammanhang inom området. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och diskutera arbetsformer, ämnesinnehåll och centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder.
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i alla åldrar samt om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter.
- Förmåga att planera och genomföra olika aktiviteter för att stimulera människors deltagande i fritids- och friskvårdsaktiviteter.
- Förmåga att kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.
Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.
Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven goda kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.
Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett fungerande sätt.
Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.
Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.
Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett väl fungerande sätt.
Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.
Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med god säkerhet.