Fritid och friskvård - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet fritid och friskvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Affärsidéer och verksamhetsidéer gällande olika verksamheter.
  • Marknadsföring och försäljning av tjänster och varor.
  • Verksamhetsmål, organisation, ekonomi, planering, uppföljning och utvärdering av olika fritids-och friskvårdsverksamheter.
  • Riktlinjer, lagar och andra bestämmelser som gäller fritids-, bad- och friskvårdsverksamheter.
  • Bestämmelser, rutiner och praxis när det gäller arbetsmiljö, förebyggande säkerhetsarbete, säkerhetsrutiner och yrkesetik.
  • Hur ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt hälsa kan beaktas vid val av arbetssätt och material.
  • Badbevakning och livräddning.
  • Första hjälpen med D-HLR (hjärt-lungräddning med defibrillering).
  • Krishantering i yrkesrollen.
  • Riskanalyser och upprätthållande av ordning och säkerhet.
  • Utförande av vanligt förekommande arbetsuppgifter vid fritids- och friskvårdsverksamheter, däribland skötsel och drift av olika anläggningar, både självständigt och i samarbete med andra.
  • Skötsel och användning av teknik och utrustning vid fritids- och friskvårdsanläggningar, däribland för badbevakning och livräddning vid bad- och friskvårdsanläggningar.
  • Hur marknadsföring, försäljning, kundkontakt, service och värdskap kan anpassas för olika målgrupper utifrån gällande yrkesetik.
  • Planering, pedagogiskt genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter.
  • Hur aktiviteter för olika målgrupper kan anpassas, planeras och genomföras på ett pedagogiskt sätt.
  • Hur utrustning och redskap kan anpassas för att stödja och stimulera deltagande.
  • Hur tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar kan skapas inom fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Kommunikation i mötet med olika målgrupper i enlighet med verksamhetens mål för service och värdskap.
  • Kommunikation och samarbete i arbetslag och i samverkan med olika samarbetspartners.
  • Pedagogiskt ledarskap i olika situationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.

Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.

Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven goda kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.

Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett fungerande sätt.

Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.

Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i olika åldrar. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om planering, uppföljning och utvärdering av olika moment inom verksamheterna.

Eleven arbetar på ett säkert, hållbart och yrkesetiskt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett väl fungerande sätt.

Eleven planerar och genomför fritids- och friskvårdsaktiviteter på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet. Dessutom planerar och genomför eleven aktiviteterna i syfte att stimulera ett aktivt deltagande.

Eleven kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt och yrkesetiskt sätt i olika situationer med god säkerhet.

Nivå 1

FRID1000X 200 poäng