Ämnet frisör – teknik har sin grund i det tekniska kunnande som krävs för att vara en kreativ frisör. Ämnet behandlar frisöryrkets grundläggande tekniker samt maskiner, material, produkter och verktyg som används inom yrkesutövandet.
Undervisningen i ämnet frisör – teknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika frisörtekniker i skapandet av frisyrer. Det innebär att planera arbetet, välja ändamålsenliga tekniker, material, maskiner, produkter och verktyg utifrån det tänkta resultatet, utföra arbetet samt att redovisa resultatet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för yrkesmässigt utövande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta och kommunicera med kommande kunder samt att använda digitala tekniker i arbetet. Undervisningen ska stimulera elevernas personliga ansvarstagande, drivkraft, idérikedom och kreativa skapande. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om färg, form och stil inom frisyrdesign och hårmode.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda frisöryrkets terminologi för att kommunicera om arbetsprocess och resultat. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ett säkert och hållbart arbetssätt inom frisöryrket.
Eleverna ska ges rika möjligheter att träna olika frisörtekniker. Eleverna ska också ges möjlighet att i undervisningen använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocesser, tekniker och verktyg samt om materials och produkters olika egenskaper i det praktiska arbetet.
Undervisningen i ämnet frisör – teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och använda frisörtekniker vid skapandet av frisyrer.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda frisöryrkets terminologi.
- Kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
- Kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära.
- Färdigheter i att arbeta säkert och hållbart samt att använda och sköta maskiner, material och verktyg.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar sitt arbete samt använder med viss säkerhet frisörtekniker och uppnår ett godtagbart resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar godtagbara kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med visst handlag maskiner, material och verktyg.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar sitt arbete samt använder med säkerhet frisörtekniker och uppnår ett gott resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar goda kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med gott handlag maskiner, material och verktyg.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar sitt arbete samt använder med god säkerhet frisörtekniker och uppnår ett mycket gott resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar mycket goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material och verktyg.