Frisör – teknik - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet frisör – teknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Designtekniker på olika hårtyper, däribland formgivning av frisyrer med värmeverktyg samt våg- och clipsteknik.
  • Långhårsuppsättningar med kombinationer av olika tekniker, till exempel flätteknik och knut- eller valkfrisyrer.
  • Kombinerade klipptekniker med olika siluetter och former på helt huvud.
  • Applicering av färgförändrande produkter, däribland temporära och permanenta färger.
  • Strukturförändrande rulltekniker, däribland traditionell permanentrullning.
  • Planering av arbete, däribland tids- och materialåtgång samt val av material, produkter och verktyg till arbetet.
  • Terminologi och strukturritning för att kommunicera och följa instruktioner samt för att beskriva och utvärdera arbetsprocess och resultat.
  • Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet, däribland betydelsen av samarbete och kommunikation samt hur attityder och bemötande kan påverka relationer med olika människor och målgrupper.
  • Användning av inspirationsverktyg för arbete och dokumentation av eget arbete med hjälp av digitala tekniker, fotografering och rörlig bild.
  • Hantering av produkter samt deras funktioner i samband med berörda tekniker.
  • Färglära för färgförändrande behandlingar och om färgförändrande produkter.
  • Kemi för strukturförändrande behandlingar och om strukturförändrande produkter.
  • Färg-, form- och proportionslära för ansikte, hår och skägg, till exempel proportioner och olika former vid idéutveckling och skissritning.
  • Hantering, rengöring och vård av maskiner, material, produkter och verktyg samt skötsel av egen och gemensam arbetsyta.
  • Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt samt arbete med återvinning och källsortering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar sitt arbete samt använder med viss säkerhet frisörtekniker och uppnår ett godtagbart resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med visst handlag maskiner, material och verktyg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar sitt arbete samt använder med säkerhet frisörtekniker och uppnår ett gott resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar goda kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med gott handlag maskiner, material och verktyg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar sitt arbete samt använder med god säkerhet frisörtekniker och uppnår ett mycket gott resultat på frisyr eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om behandlingar och produkter samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material och verktyg.

Nivå 1

FRIE1000X 200 poäng

Nivå 2

FRIE2000X 200 poäng