Fritidskunskap är ett ämne med grund i fritidsvetenskap. Ämnet behandlar fritid och idrott utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Det omfattar även samband mellan olika levnadsvanor och människors hälsa.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fritidskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om människors olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt om fritidens och idrottens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. På så vis ska undervisningen stimulera elevernas intresse för fritidsaktiviteter som främjar hälsa och rörelse. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur fritid har förändrats och om olika faktorer som påverkar människors fria tid, fritidsvanor och fritidsaktiviteter. De ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om fritidssektorns villkor och förutsättningar samt om fritidsmiljöer och fritidsaktiviteter som mötesplatser för människor. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur normer gällande könsmönster, jämställdhet och identitet relaterar till fritidsaktiviteter och idrottsutövande. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda centrala begrepp inom området.

Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av fritids- och friskvårdssektorn och idrottsrörelsen. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att reflektera över och diskutera olika levnadsvanor, fritidens och idrottens betydelse, centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder.

Undervisningen i ämnet fritidskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om fritidens betydelse samt om fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
  • Kunskaper om fritids- och friskvårdssektorn och idrottsrörelsen.
  • Kunskaper om hur olika levnadsvanor påverkar människors hälsa.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för enkla resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett utvecklat sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar goda kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för utvecklade resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för välutvecklade resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.