Fritidskunskap - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet fritidskunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fritid som begrepp och fenomen.
  • Fritidens betydelse för individer, grupper och samhälle, till exempel vad gäller identitet och sammanhållning.
  • Fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande.
  • Människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter i olika åldrar och faktorer som påverkar val av dessa.
  • Fritid och idrott för människor med funktionsnedsättningar.
  • Fritidsverksamheters betydelse för turism i och marknadsföring av en region.
  • Centrala begrepp inom fritidsområdet.
  • Folkhälso- och fritidspolitiska mål och deras betydelse för olika verksamheter.
  • Fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
  • Villkor och samhällsstöd för organisationer, föreningar och folkrörelser.
  • Attityder och normer i samhället i relation till fritidsaktiviteter och idrottsutövande, däribland gällande könsmönster, jämställdhet och identitet.
  • Samband mellan olika levnadsvanor och människors hälsa.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för enkla resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett utvecklat sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar goda kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för utvecklade resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll.

Eleven för välutvecklade resonemang om olika levnadsvanors påverkan på människors hälsa.

Nivå 1

FRIT1000X 100 poäng