Undervisningen i ämnet fritidskunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Fritid som begrepp och fenomen.
- Fritidens betydelse för individer, grupper och samhälle, till exempel vad gäller identitet och sammanhållning.
- Fritidens betydelse för människors hälsa, lärande och växande.
- Människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter i olika åldrar och faktorer som påverkar val av dessa.
- Fritid och idrott för människor med funktionsnedsättningar.
- Fritidsverksamheters betydelse för turism i och marknadsföring av en region.
- Centrala begrepp inom fritidsområdet.
- Folkhälso- och fritidspolitiska mål och deras betydelse för olika verksamheter.
- Fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Villkor och samhällsstöd för organisationer, föreningar och folkrörelser.
- Attityder och normer i samhället i relation till fritidsaktiviteter och idrottsutövande, däribland gällande könsmönster, jämställdhet och identitet.
- Samband mellan olika levnadsvanor och människors hälsa.