Ämnet frukost- och bufféservering behandlar servering av mat och dryck i samband med frukost och buffé. Det behandlar också värdskap och bemötande i samband med frukost- och bufféservering.
Undervisningen i ämnet frukost- och bufféservering ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika serveringsmetoder och bärtekniker. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera bufféer med olika innehåll. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om frukostvanor i olika kulturer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att i arbetet beakta ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter av hållbarhet samt att hantera och vårda redskap och annan utrustning.
Eleverna ska i undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta och kommunicera med gäster på ett yrkesmässigt och gästvänligt sätt samt ta hänsyn till olika gästers önskemål och behov. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett yrkesmässigt förhållningssätt i mötet med kunder och gäster inom områden där värdskap och kommunikation är centralt. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom området.
Undervisningen i ämnet frukost- och bufféservering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om frukostvanor i olika kulturer.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbetet i samband med frukost- och bufféservering.
- Förmåga att bemöta gäster serviceinriktat samt att servera mat och dryck.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter inom området.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven för enkla resonemang om frukostvanor i olika kulturer.
Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter i frukostmatsal samt vid bufféer av olika slag. Eleven utvärderar sitt arbete.
Eleven bemöter gäster och utför arbetsuppgifter på ett godtagbart sätt.
Eleven arbetar med hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven för utvecklade resonemang om frukostvanor i olika kulturer.
Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter i frukostmatsal samt vid bufféer av olika slag. Eleven utvärderar sitt arbete.
Eleven bemöter gäster och utför arbetsuppgifter på ett gott sätt.
Eleven arbetar med hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter på ett fungerande sätt.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven för välutvecklade resonemang om frukostvanor i olika kulturer.
Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter i frukostmatsal samt vid bufféer av olika slag. Eleven utvärderar sitt arbete.
Eleven bemöter gäster och utför arbetsuppgifter på ett mycket gott sätt.
Eleven arbetar med hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter på ett väl fungerande sätt.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.