Glasteknik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet glasteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsprocesser och metoder

  • Glas i byggkonstruktioner och fordon, historiskt och i nutid.
  • Bygghandlingar och referensverk för metoder och materialval inom glasteknik, däribland Boverkets byggregler (BBR) och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser inom glasteknik med glaskonstruktioner i nyproduktion och renovering samt om- och tillbyggnad i enlighet med anvisningar och riktlinjer från Monteringstekniska kommittén (MTK).
  • Metoder för beräkning av u-värde på olika glaskonstruktioner.
  • Arbetsmiljölagen och hur den reglerar arbetsmiljön och samverkan.
  • Monteringstekniska kommitténs anvisningar och riktlinjer för arbete med glas, däribland gällande kvalitetskrav och arbetsmetoder.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt lokalisering av glasplacering på ritningar. Metoder för att identifiera felkällor i ritningar och arbetsbeskrivningar.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar av vikt, volym och area.
  • Metoder för att främja en god arbetsmiljö, till exempel dammbindning och minimering av buller.
  • Vanligt förekommande arbetsmoment inom glasteknik, däribland mallning, klossning och kittning av fönster.
  • Olika bearbetningsmetoder av glas, däribland skärning och slipning av olika glastyper.
  • Arbete med sparfals, toppförsegling, tryckkittning och fogning av glas mot intilliggande material.
  • Montering av glas och tätningslister i trä-, stål- och aluminiumprofiler.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Olika typer av glasmaterial, deras funktion och användningsområden, till exempel isolerande, ljuddämpande eller brandskyddande.
  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Val, hantering och användning av olika glaskvaliteter och glastyper i enlighet med anvisningar och glasets kemiska och fysiska egenskaper, däribland planglas, isolerglas, laminerat glas och härdat glas samt specialglas, skyddsglas och säkerhetsglas.
  • Val, användning och vård av lämpliga verktyg, maskiner, mätverktyg och tillsatsutrustningar för arbetsmomentet.
  • Val av metod för en ergonomisk materialhantering, däribland lyftteknik och transporthjälpmedel för transport av glas.

Säkerhet

  • Riskbedömningar av hälsorisker samt för att förebygga olycksfall eller brand. Risker med arbete på hög höjd.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att hindra fall och minska påverkan av buller, damm, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen, till exempel för säkerhet och arbetsmiljö.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet. Lagar och andra bestämmelser som gäller förvaring av gasol och andra brandfarlig varor, till exempel bestämmelser från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Brandskyddsföreningen.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska facktermer för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar samt språkbruk.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund och beställare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

GLAS1000X 100 poäng

Nivå 2

GLAS2000X 200 poäng

Nivå 3

GLAS3000X 100 poäng