Glasteknik - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet glasteknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsprocesser och metoder

  • Olika krav och metoder för arbete med olika typer av glas, däribland vid fordonsglasning.
  • Bygghandlingars funktion och myndighetsbeslut i byggprocessen, däribland utförande- och kvalitetskrav samt tillsyn genom kontroller och besiktningar.
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser inom glasteknik med glaskonstruktioner i byggnadsverk, konstglasning och fordonsglasning.
  • Glasbranschens riktlinjer och rekommendationer för arbete med glas.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland Boverkets byggregler (BBR) och plan- och bygglagen.

Planering och utförande

  • Tolkning av arbetsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor, däribland i samband med fordonsglasning.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Montering av olika typer av glas, däribland prefabricerade bil- och fordonsglas.
  • Mallning av glas, till exempel för arbetsfordon, båtar och maskinkonstruktioner.
  • Arbete med förekommande fogmaterial och limtyper, däribland inom bil- och fordonsglasning.
  • Arbete med blästring av glas samt montering och demontering av olika typer av solskydd, däribland inom bil- och fordonsglasning.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften, däribland val och användning av material med hänsyn till kvalitet och kostnader samt hälso- och miljöaspekter.
  • Val, hantering och användning av olika glaskvaliteter i enlighet med anvisningar, däribland inom fordonsglasning.
  • Val, användning och vård av lämpliga verktyg, maskiner, mätverktyg och tillsatsutrustningar.
  • Val av metod för en ergonomisk materialhantering.

Säkerhet

  • Riskbedömningar av hälsorisker samt för att förebygga olycksfall, brand eller skada.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen, däribland med maskinförare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom glasteknik.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom glasteknik. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

GLAS1000X 100 poäng

Nivå 2

GLAS2000X 200 poäng

Nivå 3

GLAS3000X 100 poäng