Hållbart samhällsbyggande - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet hållbart samhällsbyggande på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Begrepp, teorier och modeller

  • Begrepp, teorier och modeller inom hållbart samhällsbyggande.
  • Samhällsbyggnadsidéer och samhällsutveckling ur ett historiskt perspektiv.
  • Planerings- och beslutsprocesser inom samhällsplanering.
  • Lagar och andra bestämmelser som är relevanta för samhällsplaneringsprocessen och ett hållbart samhällsbyggande.

Analys, problemlösning och kommunikation

  • Praktiska fallstudier som inbegriper infrastrukturella lösningar och tekniska system, till exempel vid bostadsplanering och planering av transportsystem.
  • Ritningar, planer och modeller som används vid samhällsplanering.
  • Digitala verktyg för presentation och kommunikation av förslag.
  • Användning av geografiska informationssystem (GIS) i planeringsprocessen.
  • Samband mellan utformningen av ett hållbart samhälle och människors livsvillkor.
  • Tekniska, estetiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter av samhällsbyggande.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller inom området hållbart samhällsbyggande.

Eleven redogör översiktligt för olika förutsättningar och möjligheter att nå ett hållbart samhällsbyggande.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet egna undersökningar och förslag.

Eleven gör enkla presentationer av sina idéer och resultat.

Eleven gör enkla analyser av olika handlingsalternativs konsekvenser för en hållbar utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med säkerhet begrepp, teorier och modeller inom området hållbart samhällsbyggande.

Eleven redogör utförligt för olika förutsättningar och möjligheter att nå ett hållbart samhällsbyggande.

Eleven planerar och genomför med säkerhet egna undersökningar och förslag.

Eleven gör genomarbetade presentationer av sina idéer och resultat.

Eleven gör välgrundade analyser av olika handlingsalternativs konsekvenser för en hållbar utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med god säkerhet begrepp, teorier och modeller inom området hållbart samhällsbyggande.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika förutsättningar och möjligheter att nå ett hållbart samhällsbyggande.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet egna undersökningar och förslag.

Eleven gör väl genomarbetade presentationer av sina idéer och resultat.

Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av olika handlingsalternativs konsekvenser för en hållbar utveckling.

Nivå 1

HALB1000X 100 poäng

Nivå 2

HALB2000X 100 poäng