Ämnet hälsopedagogik är tvärvetenskapligt och har sin grund i hälsovetenskap, socialmedicin och pedagogik. I ämnet behandlas hälsa och hälsofrämjande arbete utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Ämnet utgår från ett helhetsperspektiv på människan som biologisk, psykisk och social varelse.
Undervisningen i ämnet hälsopedagogik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om människors hälsa och om olika former av hälsofrämjande arbete. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om folkhälsopolitiska mål och folkhälsoarbetets framväxt och innehåll. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta hälsofrämjande utifrån ett salutogent förhållningssätt vilket innebär att förstärka det friska och se människan som en resurs för eget välbefinnande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och hur goda arbetsförhållanden kan skapas. De ska också ges möjlighet att utveckla insikt om sambanden mellan livsstil, livsvillkor, hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra handlingar för ett ökat välbefinnande och en positiv självbild. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och kommunicera med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt samt att diskutera egna och andras attityder till hälsa och hälsovård.
Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av olika former av hälsoarbete. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över och diskutera centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.
Undervisningen i ämnet hälsopedagogik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om folkhälsoarbete och folksjukdomar samt om sambanden mellan livsstil, livsvillkor, hälsa och välbefinnande.
- Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt i olika situationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett godtagbart sätt samt förklarar och drar enkla slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett godtagbart sätt.
Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett godtagbart sätt samt utvärderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett gott sätt samt förklarar och drar utvecklade slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett gott sätt.
Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett gott sätt samt utvärderar resultatet med utvecklade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett mycket gott sätt samt förklarar och drar utvecklade och nyanserade slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett mycket gott sätt.
Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett mycket gott sätt samt utvärderar resultatet med välutvecklade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med god säkerhet.