Hälsopedagogik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet hälsopedagogik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost samt droger och stress.
  • Centrala begrepp och teorier, till exempel KASAM (känsla av sammanhang).
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Folksjukdomar och förebyggande hälsoarbete.
  • Utförande av olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Planering och genomförande av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt dokumentation och utvärdering av resultatet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbeten och möten med människor.
  • Hur kommunikation om hälsa och hälsofrämjande arbete kan utföras på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett godtagbart sätt samt förklarar och drar enkla slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett godtagbart sätt.

Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett godtagbart sätt samt utvärderar resultatet med enkla omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett gott sätt samt förklarar och drar utvecklade slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett gott sätt.

Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett gott sätt samt utvärderar resultatet med utvecklade omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör för olika former av folkhälsoarbete på ett mycket gott sätt samt förklarar och drar utvecklade och nyanserade slutsatser om hur livsstil och livsvillkor påverkar människors hälsa och välbefinnande. Eleven redogör för några folksjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas på ett mycket gott sätt.

Eleven planerar, utför och dokumenterar hälsofrämjande arbete på ett mycket gott sätt samt utvärderar resultatet med välutvecklade omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar om hälsa och hälsofrämjande arbete på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

HALS1000X 100 poäng