Handel finns i många olika branscher och former och är en länk mellan tillverkare och konsument. Handel bedrivs lokalt och globalt samt fysiskt och digitalt. Ämnet handel och hållbar utveckling behandlar handels- och tjänstesektorn i en ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling, både lokalt och globalt.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet handel och hållbar utveckling ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbart företagande och dess nytta i samhälle och näringsliv både lokalt och globalt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om såväl konsumentens som handels- och tjänstesektorns roll och ansvar för hållbar utveckling. Undervisningen ska också lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt utföra arbetsuppgifter inom området. Den ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan utbud och efterfrågan samt betydelsen av hållbarhetsarbete för företagens konkurrensförmåga. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och tilltro till den egna förmågan att påverka sitt liv och samhället. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Genom teori och praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom handel och hållbar utveckling. På så vis ska eleverna ges möjlighet att omsätta sina kunskaper i yrkesmässiga handlingar. Via kontakter med företag och organisationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagandets villkor. Eleverna ska även ges möjlighet att diskutera och värdera frågor som handlar om hållbar utveckling inom handels- och tjänstesektorn.

Undervisningen i ämnet handel och hållbar utveckling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hållbar utveckling inom handels- och tjänstesektorn.
  • Förmåga att organisera och utföra arbetsuppgifter i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom handels- och tjänstesektorn.
  • Förmåga att granska olika affärsmöjligheter och produkter utifrån perspektiv på hållbar utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt roller och ansvar i arbetet för hållbar utveckling inom handel.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handel och hållbar utveckling med godtagbart resultat. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör översiktligt för olika affärsmöjligheter och produkter utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt roller och ansvar i arbetet för hållbar utveckling inom handel.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handel och hållbar utveckling med gott resultat. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör utförligt för olika affärsmöjligheter och produkter utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt roller och ansvar i arbetet för hållbar utveckling inom handel.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handel och hållbar utveckling med mycket gott resultat. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika affärsmöjligheter och produkter utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.