Ämnet industriell digitalisering behandlar olika metoder och verktyg för digitalisering av industrin. Ämnet behandlar både befintliga och nya digitala teknologier som kan användas för att stärka industrin och bidra till hållbar utveckling. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet industriell digitalisering ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om digitaliseringens möjligheter i industrin. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika begrepp och metoder inom industriell digitalisering samt färdigheter i att tillämpa dessa. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur nya digitala verktyg kan användas i industrin samt förmåga att ta fram digitaliseringsstrategier. De ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur arbetet görs på ett säkert sätt vid införande av nya teknologier i industrin, exempelvis i samband med kollaborativa robotapplikationer och vid införande av nya it-lösningar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av samband mellan digitalisering, konkurrenskraftig produktion och hållbar utveckling. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och utveckla en produktion utifrån de möjligheter som digitalisering medför. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ingenjörsmässig förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sitt arbete. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samarbeta med andra.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att kombinera teoretiska och praktiska kunskaper inom ämnesområdet och att arbeta med verkliga industritillämpningar. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom industriell digitalisering.
Undervisningen i ämnet industriell digitalisering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
- Förmåga att analysera och utveckla en produktionskedja utifrån de möjligheter som digitalisering ger.
- Förmåga att ta fram en digitaliseringsstrategi.
- Kunskaper om samband mellan digitalisering i industri och hållbar utveckling.
- Förmåga att kommunicera och utvärdera arbetsprocess och resultat.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Eleven gör en övergripande produktionsanalys och ger fungerande utvecklingsförslag.
Eleven tar fram en enkel digitaliseringsstrategi.
Eleven resonerar övergripande om samband mellan digitalisering i industrin och hållbar utveckling.
Eleven kommunicerar och utvärderar med säkerhet arbetsprocess och resultat.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Eleven gör en utförlig produktionsanalys och ger ändamålsenliga utvecklingsförslag.
Eleven tar fram en genomarbetad digitaliseringsstrategi.
Eleven resonerar utvecklat om samband mellan digitalisering i industrin och hållbar utveckling.
Eleven kommunicerar och utvärderar med god säkerhet arbetsprocess och resultat.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Eleven gör en utförlig och nyanserad produktionsanalys och ger ändamålsenliga och effektiva utvecklingsförslag.
Eleven tar fram en väl genomarbetad digitaliseringsstrategi.
Eleven resonerar välutvecklat och nyanserat om samband mellan digitalisering i industrin och hållbar utveckling.
Eleven kommunicerar och utvärderar med mycket god säkerhet arbetsprocess och resultat.