Ämnet industriell automationsteknik behandlar olika komponenters samverkan i ett automatiserat system. Automatiserade system är de processer med självstyrande funktioner som används i tillverknings- och processindustrin, men också i samhällstjänster som vatten- och energiförsörjning. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet industriell automationsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av automation som används i samhället och industrin. Genom programmering och felsökning i automatiserade system ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta systematiskt och problemlösande. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar ingenjörsmässig förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbete i industriella automatiserade system. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera verktyg och utrustning inom valt tekniskt område samt färdigheter i att använda olika former av systemdokumentation.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika begrepp och metoder inom industriell automation, samt färdigheter i att tillämpa dessa. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att programmera och driftsätta industriella automatiserade system samt att förebygga och avhjälpa fel och föreslå förbättringar.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om maskinsäkerhet och hur arbete inom industriautomation kan utföras på ett säkert sätt. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur automationen i industrin har utvecklats över tid. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att lära mer om industriautomation samt bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika samband mellan automation och hållbar utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta i projektform och kombinera teoretiska och praktiska moment i verklighetsnära industritillämpningar. Dessutom ska undervisningen ge utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor som har med automatiseringen av industrin att göra.
Undervisningen i ämnet industriell automationsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om automatiserade systems konstruktion, funktion och delkomponenter.
- Kunskaper om samband mellan automation och hållbar utveckling.
- Förmåga att planera, programmera, driftsätta och dokumentera automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter.
- Förmåga att felsöka och åtgärda fel i en automatiserad anläggning samt att ge förslag på förbättringar.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver övergripande automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med säkerhet.
Eleven resonerar övergripande om samband mellan automation och hållbar utveckling.
Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt sätt samt programmerar och driftsätter med viss skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en i huvudsak strukturerad dokumentation av arbetet.
Eleven felsöker och åtgärdar med viss säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger enkla förslag på förbättringar.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med god säkerhet.
Eleven resonerar utförligt om samband mellan automation och hållbar utveckling.
Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt och genomarbetat sätt samt programmerar och driftsätter med god skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en strukturerad dokumentation av arbetet.
Eleven felsöker och åtgärdar med säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger utvecklade förslag på förbättringar.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med mycket god säkerhet.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om samband mellan automation och hållbar utveckling.
Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt och effektivt sätt samt programmerar och driftsätter med mycket god skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en välstrukturerad dokumentation av arbetet.
Eleven felsöker och åtgärdar med god säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger välutvecklade förslag på förbättringar.