Industriell automationsteknik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet industriell automationsteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Automatiserade anläggningar

  • Standarder, begrepp och hierarkier som används inom industriautomation.
  • Överordnade systems funktion, uppbyggnad och samverkan med andra enheter.
  • Fältbussars användning i automatiserade system.
  • Samband mellan industriell automatisering och hållbar utveckling i ett lokalt och globalt perspektiv.

Programmering, driftsättning och felsökning i automatiserade anläggningar

  • Maskinsäkerhet med riskbedömning, riskanalys och riskreducering.
  • Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med automatiserade system i enlighet med lagar och andra bestämmelser, däribland säkerhetsföreskrifter.
  • Programmering och driftsättning av PLC-system med distribuerade kontrollenheter eller I/O (input/output) med både digitala och analoga signaler.
  • Programmering av HMI (human-machine interface) för att styra och övervaka ett automatiserat system.
  • Metoder för felsökning med hjälp av scheman, manualer och annan dokumentation i anläggningar med distribuerade styrsystem.
  • Simulering av PLC-program i en virtuell modell.
  • Reglertekniska tillämpningar i PLC (programmable logic controller) med inställning av olika parametrar i en PID-regulator.

Analys och dokumentation

  • Analys av befintlig automatiserad process och förslag på förbättringar och optimeringar.
  • Tolkning och framställning av scheman, ritningar och annan dokumentation till distribuerade system.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver övergripande automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med säkerhet.

Eleven resonerar övergripande om samband mellan automation och hållbar utveckling.

Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt sätt samt programmerar och driftsätter med viss skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en i huvudsak strukturerad dokumentation av arbetet.

Eleven felsöker och åtgärdar med viss säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger enkla förslag på förbättringar.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med god säkerhet.

Eleven resonerar utförligt om samband mellan automation och hållbar utveckling.

Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt och genomarbetat sätt samt programmerar och driftsätter med god skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en strukturerad dokumentation av arbetet.

Eleven felsöker och åtgärdar med säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger utvecklade förslag på förbättringar.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat automatiserade anläggningars konstruktion och funktion. I beskrivningen använder eleven relevanta begrepp med mycket god säkerhet.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om samband mellan automation och hållbar utveckling.

Eleven planerar arbetet i en automatiserad anläggning på ett systematiskt och effektivt sätt samt programmerar och driftsätter med mycket god skicklighet automatiserade processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Dessutom gör eleven en välstrukturerad dokumentation av arbetet.

Eleven felsöker och åtgärdar med god säkerhet fel i en automatiserad anläggning samt ger välutvecklade förslag på förbättringar.

Nivå 1

INDO100TX 100 poäng

Nivå 2

INDO200TX 100 poäng