Informationsteknik är centralt för att samhället ska fungera. Ämnet informationsteknik behandlar uppbyggnad av it-infrastruktur och den roll som digital teknik har för både individer och samhälle samt etiska och säkerhetsmässiga aspekter inom området.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet informationsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om informationsteknikens roll i samhället. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vad hållbar utveckling innebär inom informationsteknik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om datorns uppbyggnad samt förståelse av hur it-infrastrukturens olika delar samverkar och kommunicerar.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i it-säkerhet. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att värdera säkerhetsmässiga aspekter vid hantering av data. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om människans interaktion med digital teknik samt förståelse av hur mänskliga behov och förutsättningar behöver beaktas vid digital teknikutveckling. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med informationsteknik på ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt.

Eleverna ska ges möjlighet att lösa problem med hjälp av metoder och arbetssätt som används inom informationsteknik. Undervisningen ska även innehålla praktiska moment där eleverna ska ges möjlighet att hantera teknisk utrustning. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussioner om och reflektioner över etiska frågor samt olika handlingsalternativ i arbete med informationsteknik.

Undervisningen i ämnet informationsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om informationsteknik och it-användning.
  • Kunskaper om it-infrastruktur samt om datorns delar och funktioner.
  • Förmåga att lösa problem med hjälp av programmering och anpassning av hårdvara.
  • Förmåga att värdera säkerhetsmässiga aspekter inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för informationsteknikens roll samt dess möjligheter och begränsningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om it-infrastruktur samt om datorns delar och funktioner.

Eleven löser med viss säkerhet problem med hjälp av programmering och anpassning av hårdvara.

Eleven gör enkla riskvärderingar och hanterar hotbilder inom området med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för informationsteknikens roll samt dess möjligheter och begränsningar.

Eleven visar goda kunskaper om it-infrastruktur samt om datorns delar och funktioner.

Eleven löser med säkerhet problem med hjälp av programmering och anpassning av hårdvara.

Eleven gör välgrundade riskvärderingar och hanterar hotbilder inom området med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för informationsteknikens roll samt dess möjligheter och begränsningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om it-infrastruktur samt om datorns delar och funktioner.

Eleven löser med god säkerhet problem med hjälp av programmering och anpassning av hårdvara.

Eleven gör välgrundade och nyanserade riskvärderingar och hanterar hotbilder inom området med god säkerhet.