Undervisningen i ämnet information och kommunikation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande kommunikationsvetenskapliga metoder och teorier om hur människor agerar och kommunicerar i olika sammanhang, däribland intermedialitet.
- Digitala plattformar för kommunikation mellan olika användare samt hur dessa kan användas för att kommunicera med hjälp av text, bild, film eller ljud.
- Metoder och tekniker för att underlätta och utveckla informationssökning, däribland digitala söktjänster samt kritisk granskning av information.
- Programvaror för kommunikation, till exempel affärssystem.
- Databaser och hur de upprättas, används och underhålls.
- Framställning och distribution av dokument, till exempel olika typer av affärsdokument.
- Planering, organisering och genomförande av informationsinsatser med anpassning till målgrupp, kommunikationskanal och syfte. Utvärdering av hur effektiva insatserna varit i relation till målet.
- Lagar och andra bestämmelser inom information och kommunikation.
- Hur interaktion och kommunikation på ett yrkesetiskt sätt påverkar yrkesrollen.