Ämnet informationsteknisk arkitektur behandlar den grundläggande strukturen och de grundläggande processerna, komponenterna och gränssnitten i ett sammanhängande informationstekniskt system. Det behandlar även hur människors behov av informationsutbyte kan uppfyllas och underlättas med hjälp av olika informationstekniska system. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet informationsteknisk arkitektur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika nätverks- och informationstjänster samt om hur dessa kan integreras och kombineras i olika typer av informationstekniska system. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av och kunskaper om informationstekniska system och deras livscykler samt olika sätt att styra informationstekniska system. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika principer inom informationssäkerhet.
Genom undervisningen och arbete med informationstekniska system ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda manualer och instruktioner. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att analysera och dokumentera både befintliga och egentillverkade informationstekniska system. I undervisningen ska eleverna enskilt och tillsammans med andra ges möjlighet att skapa och utveckla informationstekniska system. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att omsätta sina kunskaper till praktiska handlingar och på så vis utveckla förmåga att utforma informationstekniska system.
Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över säkerhetsmässiga och etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom informationsteknisk arkitektur. Undervisningen ska varva praktiska och teoretiska moment och innehålla verklighetsnära situationer.
Undervisningen i ämnet informationsteknisk arkitektur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om informationstekniska system och principer för informationssäkerhet.
- Kunskaper om hur nätverks- och informationstjänster används och integreras i informationstekniska system.
- Kunskaper om livscykeln hos informationstekniska system och om olika sätt att styra systemen.
- Förmåga att använda manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
- Förmåga att analysera, utforma och dokumentera informationstekniska system.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver på ett godtagbart sätt informationstekniska system och principer för informationssäkerhet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur nätverks- och informationstjänster används och integreras i informationstekniska system.
Eleven redogör övergripande för livscykeln i olika informationstekniska system och för enkla resonemang om olika sätt att styra systemen.
Eleven använder med viss säkerhet manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
Eleven analyserar och utformar med viss säkerhet informationstekniska system och gör en enkel dokumentation av systemet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt informationstekniska system och principer för informationssäkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om hur nätverks- och informationstjänster används och integreras i informationstekniska system.
Eleven redogör utförligt för livscykeln i olika informationstekniska system och för utvecklade resonemang om olika sätt att styra systemen.
Eleven använder med säkerhet manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
Eleven analyserar och utformar med säkerhet informationstekniska system och gör en noggrann dokumentation av systemet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt informationstekniska system och principer för informationssäkerhet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur nätverks- och informationstjänster används och integreras i informationstekniska system.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för livscykeln i olika informationstekniska system och för välutvecklade resonemang om olika sätt att styra systemen.
Eleven använder med god säkerhet manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
Eleven analyserar och utformar med god säkerhet informationstekniska system och gör en noggrann och utförlig dokumentation av systemet.