Järnvägsbyggnad - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet järnvägsbyggnad på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Järnvägsbyggnadsprocessen

  • Järnvägsbyggnadsprocessens olika skeden från planering och förberedelser till färdigställande och förvaltning. Vanligt förekommande yrkesgrupper inom järnvägsbyggnad.
  • Arbetsprocesser och metoder med banvallens uppbyggnad och konstruktion, däribland grundläggning och packning av bärlager.
  • Olika förstärkningsåtgärder, däribland packning av förstärkningslager samt pålning, spånt, borrning, stämpning och användning av kalkcementpelare.
  • Arbetsprocesser och metoder med olika material inom järnvägsbyggnad.
  • Branschens ansvar för att främja ett hållbart byggande.

Planering och utförande

  • Informationssökning om olika brunnar och ledningsnät i mark, däribland ledningsnät för el, fiber, vatten och avlopp.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Beräkningar, däribland av area, volym, mängd och vikt. Höjdsättning och lutningsberäkningar.
  • Arbete med mätnings- och avvägningsteknik för uppbyggnad av banvall.
  • Utläggning och packning av material vid uppbyggnad av banvall. Markförstärkande åtgärder. Placering av maskin och material på byggarbetsplatsen.
  • Kapning och slipning av rälsmaterial, i enlighet med föreskrifter och behörighetskrav.
  • Förvärmning och kapning av räler samt kontroll av föreskrivna temperaturgränser i enlighet med föreskrifter och behörighetskrav.
  • Underhåll och skötsel av spåranläggningar.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Ballast, jord- och bergarters egenskaper och användningsområden. Materialens hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper. Hantering av material i enlighet med anvisningar.
  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Förvaring och skydd av material och arbetsutrustning i enlighet med anvisningar.
  • Användning av GNSS (global navigation satellite systems), maskinstyrning och 3D-modeller vid banbyggnad.
  • Användningsområden för mobila arbetsmaskiner inom banbyggnad.
  • Val, hantering och användning av vanligt förekommande maskiner och utrustningar.
  • Daglig tillsyn av maskiner och tillsatsutrustningar, däribland kontroll av CE-märkningar.
  • Kommunikation med maskinförare, däribland med ljud- och handsignalering.

Säkerhet

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsområdet järnvägsbyggnad, däribland vägtrafikförordningen samt Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller skydd av fotgängare och andra trafikanter vid banarbete. Trafikanordningsplan (TA-plan) vid avspärrning av arbetsområde. Krav på behörighetsutbildning för trafikvakter vid trafikavstängning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller framförande av mobila maskiner inom ett arbetsområde och i trafik.
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Riskbedömning vid arbeten på särskilda arbetsområden, däribland i anslutning till vattentäkter, bensinstationer, högspänningsledningar, på broar och i tunnlar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare, däribland ljud- och handsignalering med maskinförare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

JARN1000X 200 poäng

Nivå 2

JARN2000X 200 poäng