Järnvägsbyggnad - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet järnvägsbyggnad på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Järnvägsbyggnadsprocessen

  • Ansvar och förvaltning av järnvägsnät, däribland myndigheters och infrastrukturförvaltares ansvar.
  • Vanligt förekommande spåranläggningar, till exempel höghastighets- och industrispår.
  • Översiktligt om gällande besiktningskriterier för fasta anläggningar inom järnvägsbyggnad.
  • Arbetsprocesser och metoder vid banvallens uppbyggnad och konstruktion, däribland med olika teknik- och anläggningssystem. Sambandet mellan krafterna i spåret och de rullande materialen.
  • Dräneringens betydelse för bärigheten vid anläggningsarbeten med väg- och banbyggnad. Användningsområden för geotextil och lättklinker.
  • Projektering av banöverbyggnad som spår, kontaktledning och signalsystem.
  • Metoder för skevningsmätning av spår samt spårriktning.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland arbetsmiljölagen, Trafikverkets kompetenskrav och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).

Planering och utförande

  • Informationssökning om olika typer av brunnar och ledningsnät i mark samt beteckningar för el, fiber, vatten och avlopp.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Mätnings- och avvägningsteknik, däribland höjdsättning och lutningsberäkningar med hjälp av bygghandlingar, GNSS (global navigation satellite systems) och 3D-modeller.
  • Spårläggning vid järnvägsbyggnad. Placering av maskin och material på byggarbetsplatsen.
  • Gasskärning och värmning av räler, plåt och balkar i enlighet med föreskrifter och behörighetskrav.
  • Sammanfogning med vanligt förekommande svetsmetoder vid spårarbete i enlighet med föreskrifter och behörighetskrav.
  • Underhåll och skötsel av spårväxlar.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Återanvändning av bergmaterial samt hantering av förorenade massor i enlighet med anvisningar.
  • Transporter, mottagning och hantering av olika typer av anläggningsmaterial vid banbyggnad.
  • Användning av GNSS, maskinstyrningar, 3D-modeller och byggnadsinformationsmodeller (BIM) vid banbyggnad.
  • Val och hantering av vanligt förekommande maskiner och utrustningar.
  • Daglig tillsyn av maskiner och tillsatsutrustningar enligt maskinmanualer, däribland felsökning och åtgärder med hjälp av olika informationssystem vid servicearbeten.
  • Kommunikation med maskinförare genom ljud- och handsignalering eller kommunikationsradio.

Säkerhet

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller skydd av fotgängare och andra trafikanter vid banarbete samt framförande av mobila maskiner inom ett arbetsområde och i trafik.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland bestämmelser om säkra lyft, arbete på väg och hantering av farligt gods.
  • Riskbedömningar och förebyggande av olycksfall, däribland påkörnings- och fallolyckor samt brandskydd och elsäkerhet.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom järnvägsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom järnvägsbyggnad. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

JARN1000X 200 poäng

Nivå 2

JARN2000X 200 poäng