Modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad jiddisch, i varierande tempo, som är berättande och diskuterande, till exempel intervjuer och reportage.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad jiddisch samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden samt om kultur- och samhällsliv.
  • Muntlig framställning, däribland beskrivande och informerande framställning.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Jiddischalfabetet.
  • Skriftlig framställning av enkla texter som är berättande, beskrivande och diskuterande. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik. Att skilja mellan en källas innehåll och sina egna tankar i egen produktion och interaktion.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om skönlitterära texter på jiddisch, däribland berättelser och annan fiktion.
  • Läsning av och samtal om sakprosatexter på jiddisch, till exempel tidningsartiklar.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
  • Uttal, ord, kollokationer och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
  • Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
  • Jiddischens förekomst i världen samt exempel på varieteter inom jiddisch. Flerspråkighet i jiddischtalande och andra judiska miljöer.
  • Kulturella företeelser inom jiddischvärlden och några estetiska uttryck inom jiddischkulturen, till exempel inom konst och musik.
  • Nedslag i judarnas historia i Sverige.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddischkultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om jiddischkultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språk­användning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddischkultur.

Nivå 1

JIDY1000X 100 poäng

Nivå 2

JIDY2000X 100 poäng

Nivå 3

JIDY3000X 100 poäng