Undervisningen i ämnet modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad jiddisch, i varierande tempo, från olika medier.
- Talad jiddisch som är berättande, förklarande och argumenterande, till exempel reportage och debatter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad jiddisch samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
- Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur- och samhällsliv samt elevernas utbildning.
- Muntlig framställning i och inför grupp, däribland beskrivande, informerande och argumenterande framställning.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
- Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
- Skriftlig framställning av texter som är berättande, beskrivande och argumenterande. Bearbetning av egna skriftliga framställningar. Citat- och referatteknik.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av och samtal om skönlitterära texter på jiddisch.
- Läsning av och samtal om sakprosatexter på jiddisch, till exempel argumenterande texter.
- Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
- Uttal, ord, kollokationer och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas i jiddisch genom meningsbyggnad, ord, fraser och kollokationer.
- Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
- Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
- Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
- Nedslag i jiddischens historiska utveckling.
- Kulturella företeelser inom jiddischvärlden, historiskt och i nutid. Några olika kulturutövare och estetiska uttryck inom jiddischkulturen. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
- Nedslag i judarnas historia i Europa.