Modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad jiddisch, i varierande tempo, från olika medier.
  • Talad jiddisch som är berättande, förklarande och argumenterande, till exempel reportage och debatter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad jiddisch samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur- och samhällsliv samt elevernas utbildning.
  • Muntlig framställning i och inför grupp, däribland beskrivande, informerande och argumenterande framställning.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Skriftlig framställning av texter som är berättande, beskrivande och argumenterande. Bearbetning av egna skriftliga framställningar. Citat- och referatteknik.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om skönlitterära texter på jiddisch.
  • Läsning av och samtal om sakprosatexter på jiddisch, till exempel argumenterande texter.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
  • Uttal, ord, kollokationer och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas i jiddisch genom meningsbyggnad, ord, fraser och kollokationer.
  • Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
  • Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
  • Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
  • Nedslag i jiddischens historiska utveckling.
  • Kulturella företeelser inom jiddischvärlden, historiskt och i nutid. Några olika kulturutövare och estetiska uttryck inom jiddischkulturen. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Nedslag i judarnas historia i Europa.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddischkultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om jiddischkultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad jiddisch i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i olika typer av texter på jiddisch.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språk­användning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddischkultur.

Nivå 1

JIDY1000X 100 poäng

Nivå 2

JIDY2000X 100 poäng

Nivå 3

JIDY3000X 100 poäng