Rikskinesiska, i dagligt tal även kallat mandarin, är ett av världens största språk. Kunskaper i kinesiska ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang där kinesiska används och skapar möjligheter inom områden som utbildning och näringsliv. Kunskaper i kinesiska kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Kinesiska – nybörjare riktar sig till elever utan förkunskaper i språket.
Undervisningen i ämnet kinesiska – nybörjare ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda kinesiska i mycket enkla sammanhang för olika syften. Undervisningen ska i möjligaste mån bedrivas på kinesiska och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en grundläggande kommunikativ förmåga.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av kinesiska i tal och skrift (reception) samt förmåga att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift (produktion och interaktion). I detta ingår även förmåga att använda olika strategier och verktyg som stöd för kommunikationen. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att formulera och utveckla sina framställningar på egen hand och tillsammans med andra.
Undervisningen ska dra nytta av omvärlden för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska på så sätt ges möjlighet att utveckla förståelse av livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där kinesiska används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om hur de kan lära sig språk i och utanför undervisningen.
Undervisningen i ämnet kinesiska – nybörjare ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förståelse av kinesiska i tal och skrift.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på kinesiska i tal och skrift.
- Förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven lyssnar samt förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.
Eleven läser samt förstår vanliga ord i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.
Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser.
Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.
Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.
Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser.
Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.
Eleven läser samt förstår huvudsakligt innehåll i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.
Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.