Kinesiska – nybörjare - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet kinesiska – nybörjare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i mycket långsamt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Sånger och ramsor.
  • Enkla meddelanden samt information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Språkliga företeelser i det språk som eleverna möter, med betoning på grundläggande satsstrukturer samt uttal och toner.
  • Hur ord och enkla vardagsfraser används i olika situationer.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Enkla samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla personliga presentationer samt enkla instruktioner, meddelanden och beskrivningar.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland gester och frågor.
  • Språkliga företeelser, med betoning på uttal och toner, grundläggande satsstrukturer och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
  • Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter som eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla personliga presentationer och enkla meddelanden.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.

Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.

Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår huvudsakligt innehåll i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken.

Eleven skriver korta texter med förenklade tecken med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. I texterna uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Nivå 1

KINY1000X 100 poäng