Ämnet klassisk balett är till sin karaktär scenkonstnärligt och speglar ett kulturarv som påverkas och förändras av det samhälle vi lever i. Med kontinuerlig kroppslig träning i klassisk balett och genom att möta konstnärliga utmaningar skapas den hållbara dansare som dansaryrket kräver. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet klassisk balett ska syfta till att eleverna utvecklar danstekniska färdigheter i klassisk balett. Genom daglig kontinuerlig träning ska eleverna ges möjlighet att utveckla den kroppsliga medvetenheten, anatomiskt funktionell placering och danstekniska rörelsekvaliteter till en konstnärlig helhet. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar spatial och musikalisk lyhördhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka och memorera klassisk balett. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar tillit till sina danstekniska färdigheter samt förmåga att reflektera över det egna lärandet och att använda reflektionerna för den egna danstekniska utvecklingen.

Undervisningen ska stimulera elevernas lust att lära och personliga utveckling. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kreativt och problemlösande arbetssätt som tar sin utgångspunkt i dansaryrket och den klassiska baletten.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett yrkesmässigt förhållningssätt till kontinuerlig träning samt förberedas för dansaryrkets olika krav. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär inom yrkesområdet. Dessutom ska undervisningen betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen i ämnet klassisk balett ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Färdigheter i att tillämpa dansteknik i klassisk balett.
  • Förmåga att tolka, memorera och utföra klassisk balett.
  • Förmåga att anpassa sin dansteknik i klassisk balett till musikaliska aspekter, olika rum och sammanhang.
  • Förmåga att tillämpa den danstekniska träningsprocessens olika delar.
  • Förmåga att reflektera över sin kunskapsutveckling och att använda reflektionerna för den egna dansutvecklingen.
  • Förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tillämpar med viss säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med godtagbart resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med viss säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med godtagbart resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med godtagbart resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med viss säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tillämpar med säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tillämpar med god säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med mycket gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med god säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med god säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med mycket gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med mycket gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med god säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.