Klassisk balett - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet klassisk balett på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • Avancerad dansteknik i klassisk balett. Avancerad tåspetsteknik.
  • Övningar inom den klassiska balettens struktur med betoning på stil, form och funktionella linjer samt fördjupat arbete med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
  • Nyanserade rörelsekvaliteter och konstnärliga rörelseuttryck inom den klassiska balettens formspråk.
  • Variationer och solistisk träning som ingår i den klassiska balettens repertoar.
  • Dansens relation till musik, både levande och inspelad musik.
  • Rörelseuttryckets dynamik i relation till musikens fraser, dynamik, rytm och periodicitet.
  • Träning av spatial förmåga i relation till kroppen, andra medverkande, rummet och sammanhanget.
  • Kontinuerlig träning.
  • Den danstekniska träningsprocessens delar.
  • Träning av fysisk och mental uthållighet, närvaro och koncentration.
  • Undersökande och problemlösande arbetssätt.

Teori och reflektion

  • Reflektion över den dagliga träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
  • Reflektion över det yrkesmässiga förhållningssätt som används vid den danstekniska träningen.
  • Begrepp och vokabulär inom klassisk balett i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tillämpar med viss säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med godtagbart resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med viss säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med godtagbart resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med godtagbart resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med viss säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tillämpar med säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tillämpar med god säkerhet dansteknik i klassisk balett. I samband med detta visar eleven den klassiska balettens formspråk med mycket gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med god säkerhet klassisk balett utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med god säkerhet dansens frasering och uttryck till musik. Dessutom förhåller sig eleven spatialt med mycket gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med mycket gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med god säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Nivå 1

KLAI100DX 200 poäng

Nivå 2

KLAI200DX 200 poäng

Nivå 3

KLAI300DX 200 poäng