Ämnet konstruktion behandlar konstruktionsprocessen från idé till färdig produkt, där syftet är att utforma och dimensionera produkter med sikte på ändamålsenlig formgivning, funktion och användning.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet konstruktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om konstruktionsprocessen från idé och skiss till presentation av fungerande lösningar, med hänsyn till ekonomiska, produktionstekniska och miljömässiga förutsättningar.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om materials egenskaper och deras betydelse för funktion, kvalitet och lönsamhet. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om komponenter, metoder och processer samt deras egenskaper och begränsningar vid varierande tillämpningar och miljöer.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ett tekniskt språk och förmåga att använda begrepp med anknytning till konstruktionsprocessen. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om standarder som reglerar konstruktionsområdet. Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskaper om faktorer som påverkar utformning av produkter, till exempel miljö, digitalisering och säkerhetsaspekter.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om matematiska och teknikvetenskapliga teorier, metoder och modeller. Eleverna ska även ges möjlighet att praktiskt arbeta med konkreta konstruktionsuppgifter. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra beräkningar och lösa problem. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och presentera konstruktionsarbete.

Undervisningen ska utgå från ett valt teknikområde och ge eleverna möjlighet att arbeta med konstruktionsuppgifter i projektform. I undervisningen ska cad (computer aided design) vara ett verktyg i konstruktionsarbetet. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om relationen mellan konstruktion och hållbar utveckling samt olika handlingsalternativ i konstruktionsarbetet.

Undervisningen i ämnet konstruktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.
  • Kunskaper om olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.
  • Förmåga att använda relevanta verktyg, standarder och normer.
  • Förmåga att utföra beräkningar med hjälp av matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
  • Förmåga att dokumentera och redovisa konstruktionsarbete med relevanta hjälpmedel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med viss skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför i huvudsak fungerande beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett utförligt sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med god skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför till stor del tydliga och korrekta beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med mycket god skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför tydliga och korrekta beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.