Konstruktion - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet konstruktion på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Konstruktionsprocessen

  • Konstruktionsprocessen och samspelet mellan produktions- och kvalitetsprocess.
  • Relevanta begrepp för konstruktionsprocessen.
  • Fördjupade metoder för konstruktion inom något eller några områden.
  • Praktisk tillämpning och analys av avancerade tekniska konstruktioner.
  • Dokumentation, redovisning och presentation av konstruktionsarbete och resultat.
  • Utvärdering av arbetsprocess och slutresultat.

Konstruktionsmetoder

  • Komponenter, material, metoder och processer inom valt teknikområde samt deras egenskaper och begränsningar vid varierande tillämpningar och miljöer.
  • Analys och val av konstruktionsmaterial.
  • Användning av cad som verktyg i konstruktionsarbetet.
  • Analys av konstruktionsförutsättningar och val av komponenter.
  • Visualisering med hjälp av digitala verktyg och analys genom FEM (finita elementmetoden) eller simuleringar med hjälp av dator inom valt teknikområde.
  • Normer och tekniska standarder samt hur standardiserade test utförs inom valt teknikområde.
  • Konstruktionsberäkningar inom valt teknikområde utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Produktframtagning

  • Optimering utifrån faktorer som påverkar utformningen av produkter, till exempel miljö, digitalisering och säkerhetsaspekter.
  • Fördjupning i produktionstekniska förutsättningar. Kvalitet och lönsamhet kopplat till olika typer av konstruktioner.
  • Tillverkning av prototyper eller modeller inom valt teknikområde.
  • Provning och simulering av sammansatta konstruktioner.
  • Dimensionering av sammansatta konstruktioner med och utan digitala verktyg.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med viss skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför i huvudsak fungerande beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett utförligt sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med god skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför till stor del tydliga och korrekta beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om konstruktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt olika material och hur de används inom olika typer av konstruktioner.

Eleven följer standarder och normer samt använder med mycket god skicklighet relevanta verktyg i konstruktionsarbetet.

Eleven utför tydliga och korrekta beräkningar utifrån matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.

Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet sitt arbete med hjälp av relevanta verktyg.

Nivå 1

KONR1000X 100 poäng

Nivå 2

KONR2000X 100 poäng