Ämnet körning med häst behandlar träning i att köra olika typer av hästar i olika åldrar och utbildningsstadier. Ämnet behandlar också hästars reaktion och beteende vid körning samt kommunikation med hästar. I arbetet som hästskötare ingår att motionera och träna hästar och därför behandlar ämnet körning med häst den träning som behövs för att kunna köra hästar i samband med hästskötsel.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet körning med häst ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i körning av hästar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hästars gångarter och rörelsemekanik samt om sambandet mellan hållbara träningsmetoder och hästars hälsa. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hästars mentala och kroppsliga utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta, hantera och köra hästar med hästarnas välbefinnande i centrum. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utrusta hästar för olika typer av arbeten samt att sköta och underhålla utrustningen. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att samspela med hästar samt att köra hästar under kontroll i olika typer av arbeten. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över arbetsmiljörisker för att utveckla såväl riskmedvetenhet som förmåga att välja och använda arbetsmetoder som främjar en god hälsa och ett hållbart arbetsliv. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar.

Genom övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att köra hästar i olika åldrar och utbildningsstadier samt att tyda hästars reaktioner. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att genom observationer utveckla kunskaper om hästars rörelse.

Undervisningen i ämnet körning med häst ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hästens rörelsemekanik och om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet.
  • Kunskaper om körhästars utbildning och utveckling.
  • Förmåga att sköta, hantera och träna hästar med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Förmåga att utrusta hästar för olika typer av arbete samt att sköta och vårda utrustning.
  • Förmåga att köra hästar under kontroll i olika typer av arbeten samt att tolka hästars reaktion på arbete och träning.
  • Förmåga att arbeta hållbart och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars rörelsemekanik samt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition. Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visar godtagbara kunskaper om körhästars utbildning och olika träningsmetoder för körhästar.

Eleven sköter och hanterar hästar med visst handlag i samband med körning och träning samt tar med viss säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.

Eleven väljer lämplig utrustning för häst och kusk samt utrustar med visst handlag hästar för körning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med godtagbart resultat.

Eleven kör med visst handlag hästar i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet tömkörning av skolade hästar. I samband med körning och tömkörning tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.

Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars rörelsemekanik samt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition. Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visar goda kunskaper om körhästars utbildning och olika träningsmetoder för körhästar.

Eleven sköter och hanterar hästar med gott handlag i samband med körning och träning samt tar med säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.

Eleven väljer lämplig utrustning för häst och kusk samt utrustar med gott handlag hästar för körning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med gott resultat.

Eleven kör med gott handlag hästar i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med säkerhet tömkörning av skolade hästar. I samband med körning och tömkörning tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet.

Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars rörelsemekanik samt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visar mycket goda kunskaper om körhästars utbildning och olika träningsmetoder för körhästar.

Eleven sköter och hanterar hästar med mycket gott handlag i samband med körning och träning samt tar med god säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.

Eleven väljer lämplig utrustning för häst och kusk samt utrustar med mycket gott handlag hästar för körning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med mycket gott resultat.

Eleven kör med mycket gott handlag hästar i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med god säkerhet tömkörning av skolade hästar. I samband med körning och tömkörning tolkar eleven med god säkerhet hästens reaktioner på arbetet.

Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.