Ämnet kost och hälsa utgår från sambanden mellan hälsa, välbefinnande, kost- och levnadsvanor samt livsvillkor. Ämnet behandlar hälsa och olika former av hälsofrämjande arbete och ger verktyg för att orientera sig i och förstå hur olika hälsofaktorer kan stärka eller bibehålla människors fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet kost och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kostvanors, levnadsvanors och livsvillkors påverkan på hälsa och välbefinnande. Hälsosamma matvanor kan främja god fysisk och psykisk hälsa. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om näringsrekommendationer och kostråd för olika målgrupper. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta hälsofrämjande utifrån ett salutogent förhållningssätt. Undervisningen ska också stimulera elevernas engagemang för hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras vilja att söka ny kunskap inom området.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla insikter om egna och andras levnadsvanor och livsvillkor. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda centrala begrepp inom området kost och hälsa samt att reflektera över hur olika hälsofaktorer kan stärka eller bibehålla människors fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att resonera om kost-, hälso- och livsstilsfrågor samt om etiska frågor i relation till dessa. Eleverna ska också ges rikliga tillfällen att reflektera över egna och andras handlingar och attityder inom området.

Undervisningen i ämnet kost och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om samband mellan livsvillkor, levnadsvanor och god hälsa.
  • Kunskaper om näringsrekommendationer och kostråd för olika målgrupper.
  • Förmåga att reflektera över hälso- och livsstilsfrågor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om samband mellan hälsa och livsvillkor samt hur kost- och levnadsvanor kan främja människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar godtagbara kunskaper om näringsrekommendationer och kostråd för olika målgrupper.

Eleven gör enkla reflektioner över hälso- och livsstilsfrågor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om samband mellan hälsa och livsvillkor samt hur kost- och levnadsvanor kan främja människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar goda kunskaper om näringsrekommendationer och kostråd för olika målgrupper.

Eleven gör utvecklade reflektioner över hälso- och livsstilsfrågor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om samband mellan hälsa och livsvillkor samt hur kost- och levnadsvanor kan främja människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar mycket goda kunskaper om näringsrekommendationer och kostråd för olika målgrupper.

Eleven gör utvecklade och nyanserade reflektioner över hälso- och livsstilsfrågor.