Kreativt skrivande innebär att uttrycka sig i skönlitterär form. Det skönlitterära skrivandet används för att uttrycka känslor, idéer och erfarenheter och hjälper människan att utforska sig själv och sin omvärld. Kreativt skrivande används i många olika sammanhang där texter skrivs. I ämnet kreativt skrivande på engelska behandlas olika skönlitterära genrer med betoning på elevernas egen produktion.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande på engelska ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skriva skönlitterära texter på engelska. Undervisningen ska främja elevernas tilltro till sin språkliga förmåga och bidra till deras språkliga säkerhet och konstnärliga kreativitet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att gestalta olika situationer, karaktärer, känslor och stämningar i prosa och poesi samt stimulera eleverna till att använda skönlitterära uttrycksmedel på såväl etablerade som personliga sätt. Den ska även ge eleverna möjlighet att diskutera och beakta etiska frågor i relation till skönlitterärt skrivande.

Undervisningen ska präglas av ett utforskande och processinriktat arbetssätt. I detta ingår att planera och bearbeta skönlitterära framställningar av olika slag samt att diskutera egna och andras texter i syfte att utveckla dem. Därigenom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare och att utveckla goda strategier för skrivande från idé till färdig text. Undervisningen ska i allt väsentligt bedrivas på engelska.

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande på engelska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att skriva skönlitterär prosa och poesi på engelska.
  • Förmåga att uttrycka sig på engelska i egna texter.
  • Förmåga att arbeta processinriktat med egna och andras texter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion till viss del anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med viss språklig säkerhet i egna texter och följer med viss säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med viss säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom översiktligt andras texter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion i huvudsak anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med språklig säkerhet i egna texter och följer med säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom utförligt andras texter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med god språklig säkerhet i egna texter och följer med god säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med god säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom utförligt och nyanserat andras texter.