Kreativt skrivande på engelska - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande på engelska på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skriftlig produktion av skönlitterär prosa i olika genrer, till exempel noveller och dramatiska scener, samt poesi.
  • Skrivande efter förebilder och mönster samt fritt skapande.
  • Skönlitterära texters uppbyggnad och anpassning till genre med hjälp av intrig, berättarperspektiv, karaktärer, miljö, stämning och andra retoriska och skönlitterära uttrycksmedel, däribland dialog.
  • Hur texter kan anpassas till läsare.
  • Betydelsen av läsares referensramar och möjliga tolkningar för det egna skrivandet.
  • Etiska frågor i relation till skönlitterärt skrivande, däribland frågor om yttrandefrihet.
  • Förhållandet mellan fakta och fiktion i texter.
  • Språklig säkerhet i den egna produktionen. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och ledigt samt med stilistiskt medveten språklig variation, tydlighet och struktur. Vokabulär, stavning, grammatiska strukturer och meningsbyggnad samt textbindning och styckeindelning i den egna produktionen.
  • Normer för språkriktighet och layout samt problematisering av dessa normers tillämpbarhet i skönlitterära texter.
  • Strategier och metoder för skrivande, till exempel imitation, improvisation, flödesskrivning och kollaborativt skrivande.
  • Analys av andras utkast och färdiga framställningar.
  • Bearbetning av egna texter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion till viss del anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med viss språklig säkerhet i egna texter och följer med viss säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med viss säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom översiktligt andras texter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion i huvudsak anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med språklig säkerhet i egna texter och följer med säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom utförligt andras texter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om skönlitterära texters uttrycksmedel i egen produktion av prosa och poesi på engelska, såväl fri som efter mönster. Dessutom är elevens produktion anpassad till genre.

Eleven uttrycker sig med god språklig säkerhet i egna texter och följer med god säkerhet skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven använder med god säkerhet den kreativa arbetsprocessen och andras analys för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven diskuterar dessutom utförligt och nyanserat andras texter.

Nivå 1

KREI1000X 100 poäng