Ämnet kyl- och värmepumpsteknik behandlar systemförståelse av och processkännedom om kyl- och värmepumpssystem. Kyl- och värmepumpsanläggningars korrekta installation och optimala funktion är avgörande för effektiv energihushållning och för hållbar utveckling.
Undervisningen i ämnet kyl- och värmepumpsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom installation, drift, underhåll och service av kyl- och värmepumpsanläggningar samt förmåga att utföra de arbetsuppgifter som förekommer inom yrkesområdet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla systemförståelse och processkännedom. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesmässig hantering av köldmedier i kyl- och värmepumpssystem. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt om kyl- och värmepumpsbranschens ansvar för hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom teknikområdet ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och följa ritningar, manualer och handlingar. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och hantera utrustning och material på ett yrkesmässigt sätt samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. I undervisningen ska eleverna ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
Undervisningen ska bedrivas så att eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling, liksom att utveckla teoretiska kunskaper utifrån praktiskt arbete. Genom laborationer och egenbyggda kyl- och värmepumpsanläggningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla systemförståelse samt förmåga till problemlösning vid installation och service av kyl- och värmepumpssystem. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och utrustning som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet kyl- och värmepumpsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om kyl- och värmepumpstekniska system, arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
- Förmåga att installera, driftsätta och underhålla kyl- och värmepumpsanläggningar, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
- Förmåga att välja material samt välja och hantera verktyg och utrustning.
- Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven väljer material med viss säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven väljer material med säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder med säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven väljer material med god säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder med god säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.