Kyl- och värmepumpsteknik - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet kyl- och värmepumpsteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Energieffektivitet i kyl- och värmepumpssystem, däribland regulatorers funktion.
  • Material och komponenter, deras egenskaper och funktion.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller miljö och arbetsmiljö för kylanläggningar, köldbärare och köldmedier. Ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom området.
  • Planering av installation av kyl- och värmepumpsanläggningar enligt montageanvisningar, ritningar och andra handlingar samt utifrån hantverksmässiga och estetiska krav.
  • Konstruktion av elscheman för kylprocesser med schemasymboler.
  • Installation av rörsystem och elsystem.
  • Utförande av installationskontroll med täthetsprovning och genomgång av tryckprovning.
  • Tömning och fyllning av köldmedium i vätske- och gasform.
  • Injustering av överhettning och underkylning i enskilda kylprocesser utifrån energieffektivitet.
  • Arbete med hänsyn till arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Säkra arbetssätt för sig själv och för kollegor.
  • Ergonomiskt riktiga arbetssätt.
  • Utvärdering och dokumentation av utförd arbetsuppgift.
  • Egenkontroll av kyl- och värmepumpsaggregat.
  • Val av material och komponenter för arbetsuppgiften utifrån egenskaper och funktion samt ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Val och säker hantering av verktyg och utrustning för arbetsuppgiften.
  • Kontroll av mät- och styrutrustning i relation till arbetsuppgiften.
  • Samverkan och kommunikation med mottagaranpassning utifrån olika syften och i olika yrkessammanhang.
  • Översättning av facktermer till svenska i relation till arbetsuppgiften.
  • Användning av fackspråk.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande. Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, till exempel attityder och värderingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material med viss säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och utrustning.

Eleven använder med viss säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material med säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och utrustning.

Eleven använder med säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika kyl- och värmepumpstekniska system. Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Eleven installerar, driftsätter och underhåller kyl- och värmepumpsanläggningar med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material med god säkerhet utifrån arbetsuppgiften och i enlighet med gällande regelverk. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och utrustning.

Eleven använder med god säkerhet fackspråk. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.

Nivå 1

KYLO1000X 100 poäng

Nivå 2

KYLO2000X 200 poäng

Nivå 3

KYLO3000X 200 poäng

Nivå 4

KYLO4000X 200 poäng