Lantbruksmaskinsteknik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet lantbruksmaskinsteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av lantbruksfordon samt deras uppbyggnad och funktion beroende på användningsområden, till exempel traktorer, skördetröskor och vallskördemaskiner.
  • Olika typer av redskap och tilläggsutrustningar samt deras uppbyggnad och funktion beroende på användningsområden, till exempel såmaskiner och harvar.
  • Planering för och genomförande av service, underhåll och funktionskontroll av lantbruksfordon och redskap.
  • Felsökning i och enklare reparationer av system och komponenter i lantbruksfordon och redskap enligt tillverkarens anvisningar.
  • Användning av specialverktyg samt mät- och diagnosinstrument i samband med felsökning och enklare reparationer av lantbruksfordon och redskap.
  • Användning av teknisk information och digitala informationssystem på svenska och engelska i samband med felsökning med mät- och diagnosinstrument samt vid enklare reparationer av system och komponenter.
  • Säkerhetsmedvetet samt miljö- och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser samt för att förhindra person- och egendomsskador.
  • Hantering av hydraulvätska vid arbete med hydraulsystem med hänsyn till miljö- och hälsorisker.
  • Riskbedömning i samband med diagnos och reparationer av maskiner, däribland elektrifierade maskiner.
  • Användning av tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och kunder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av lantbruksfordon och redskap samt deras användningsområden, system och komponenter och hur de samverkar.

Eleven genomför med viss säkerhet service, underhåll och funktionskontroll av lantbruksfordon och redskap i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med viss säkerhet felsökning och enklare reparationer av lantbruksfordon och redskap samt deras olika utrustningar, system och komponenter i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven använder med viss säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med visst handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med viss säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt utifrån tillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av lantbruksfordon och redskap samt deras användningsområden, system och komponenter och hur de samverkar.

Eleven genomför med säkerhet service, underhåll och funktionskontroll av lantbruksfordon och redskap i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med säkerhet felsökning och enklare reparationer av lantbruksfordon och redskap samt deras olika utrustningar, system och komponenter i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven använder med säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med gott handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt utifrån tillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av lantbruksfordon och redskap samt deras användningsområden, system och komponenter och hur de samverkar.

Eleven genomför med god säkerhet service, underhåll och funktionskontroll av lantbruksfordon och redskap i bekanta men även nya situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med god säkerhet felsökning och enklare reparationer av lantbruksfordon och redskap samt deras olika utrustningar, system och komponenter i bekanta men även nya situationer enligt tillverkarens anvisningar.

Eleven använder med god säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med mycket gott handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med god säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt utifrån tillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Nivå 1

LANB1000X 100 poäng