Ämnet livsmedels- och näringskunskap behandlar livsmedel, råvaror och näringsämnen samt hur de påverkas av olika faktorer. Det behandlar även hur matsedlar samt recept för maträtter och bakverk kan komponeras för olika behov utifrån livsmedlens och råvarornas näringsinnehåll.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet livsmedels- och näringskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar yrkesmässiga kunskaper om olika livsmedel och råvaror samt deras näringsinnehåll och kemiska uppbyggnad. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om näringsämnen och deras funktion i kroppen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur näringsinnehållet och kvaliteten påverkas av råvarornas odlingssätt eller uppfödningssätt, förädling, tillagning och förvaring.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera och värdera olika synpunkter inom området.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att komponera och näringsberäkna matsedlar samt recept för maträtter och bakverk med hänsyn till olika behov. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om den påverkan som mat och dryck har på människors hälsa.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om kostsituationen i världen samt om etik och hållbar utveckling inom området. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller livsmedel och råvaror.

Undervisningen i ämnet livsmedels- och näringskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om råvaror, livsmedel och näringsämnen.
  • Förmåga att göra näringsberäkningar samt att sammanställa menyer och recept för normal- och specialkost.
  • Kunskaper om etik och hållbar utveckling inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om råvaror, livsmedel och näringsämnen.

Eleven gör med viss säkerhet näringsberäkningar och sammanställer med utgångspunkt i detta menyer och recept för normal- och specialkost.

Eleven visar godtagbara kunskaper om etik och hållbar utveckling inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om råvaror, livsmedel och näringsämnen.

Eleven gör med säkerhet näringsberäkningar och sammanställer med utgångspunkt i detta menyer och recept för normal- och specialkost.

Eleven visar goda kunskaper om etik och hållbar utveckling inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om råvaror, livsmedel och näringsämnen.

Eleven gör med god säkerhet näringsberäkningar och sammanställer med utgångspunkt i detta menyer och recept för normal- och specialkost.

Eleven visar mycket goda kunskaper om etik och hållbar utveckling inom området.