Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket uttrycker människor sin identitet, sina tankar och sin kultur. Kunskaper om hur språk fungerar och används ökar möjligheten att förstå språklig kommunikation i olika situationer och kulturer. Ämnet människans språk behandlar såväl språkvetenskapliga som samhällsvetenskapliga aspekter av språk i världen.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet människans språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om språk som system, kulturbärare och socialt fenomen. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika språk i världen och vad som förenar respektive skiljer språken åt. Undervisningen ska även behandla den mänskliga språkförmågan. I det ingår frågor om vad språk är och vad det innebär att kunna ett språk såväl som språkinlärning och språkutveckling. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur språk används i språksociologisk bemärkelse och om hur de utvecklas. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om språkets roll i interkulturell kommunikation samt förståelse av de möjligheter och utmaningar som språklig mångfald och flerspråkighet innebär för individ och samhälle. Därigenom ska undervisningen bidra till ökad språklig medvetenhet samt stimulera elevernas intresse att studera språk och kultur.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att på ett metodiskt sätt analysera och diskutera hur språk är uppbyggda och hur människor använder språk i olika sammanhang och för olika syften. På så sätt ska undervisningen främja elevernas analytiska och kritiska tänkande.

Undervisningen ska präglas av ett undersökande arbetssätt och genom praktiska moment ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av olika aspekter av det mänskliga språket. Undervisningen ska dessutom sätta kunskaper om språkanvändning och språklig mångfald i ett sammanhang genom att ge eleverna möjlighet att studera språk såväl i närsamhället som globalt och genom att dra nytta av elevernas egna språkliga erfarenheter.

Undervisningen i ämnet människans språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur språk är uppbyggda och besläktade.
  • Kunskaper om den mänskliga språkförmågan.
  • Kunskaper om hur språk används och utvecklas.
  • Förmåga att analysera och diskutera språk och språkliga företeelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om språkets byggstenar och släktskap.

Eleven visar godtagbara kunskaper om den mänskliga språkförmågan.

Eleven visar godtagbara kunskaper om språkanvändning i språksociologiskt hänseende samt om språklig evolution.

Eleven för enkla resonemang om olika språk och gör enkla analyser av deras uppbyggnad och andra företeelser i språken. Eleven använder då med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om språkets byggstenar och släktskap.

Eleven visar goda kunskaper om den mänskliga språkförmågan.

Eleven visar goda kunskaper om språkanvändning i språksociologiskt hänseende samt om språklig evolution.

Eleven för utvecklade resonemang om olika språk och gör utvecklade analyser av deras uppbyggnad och andra företeelser i språken. Eleven använder då med säkerhet relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om språkets byggstenar och släktskap.

Eleven visar mycket goda kunskaper om den mänskliga språkförmågan.

Eleven visar mycket goda kunskaper om språkanvändning i språksociologiskt hänseende samt om språklig evolution.

Eleven för välutvecklade resonemang om olika språk och gör välutvecklade analyser av deras uppbyggnad och andra företeelser i språken. Eleven använder då med god säkerhet relevanta begrepp.