Undervisningen i ämnet människans språk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupning i några språks uppbyggnad med koppling till vanliga och ovanliga företeelser i världens språk samt likheter och skillnader mellan språk.
- Språklig betydelse, däribland förhållandet mellan betydelse och form, betydelserelationer mellan ord samt betydelseförändringar.
- Språkets biologiska förutsättningar med fokus på talapparaten.
- Språkproduktion och språkförståelse i relation till tanke och hjärna. Vad som händer i hjärnan vid språkanvändning och vid hinder i kommunikationen, till exempel felsägningar och språkstörningar.
- Språklig evolution – hur några språk har uppstått, utvecklats, förändrats och upphört att användas samt olika teorier om språkets ursprung.
- Fördjupning i världens språkliga mångfald, till exempel med koppling till språkpolitik i världen eller inom ett geografiskt område.
- Språkanvändning i olika kulturella, politiska och sociala sammanhang, till exempel språk som maktmedel.
- Språkets roll i interkulturella möten och relationer. Hur kontext och kulturell bakgrund påverkar både formulering och tolkning av ett språkligt budskap.
- Analyser av språk och språkliga företeelser med hjälp av olika metoder och teorier, till exempel korpusanalys och akustiska diagram.
- Begrepp som behövs för att analysera och diskutera språk och språkliga företeelser.