Marknadsföring - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande begrepp inom marknadsföring, däribland sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
  • Marknadsstrategier och kommunikationsstrategier.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
  • Hur marknadsföring kan utformas med hänsyn till etik och demokratiska värderingar samt till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Vanligt förekommande kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett godtagbart sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör översiktligt för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett utvecklat sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör utförligt för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett välutvecklat sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med god säkerhet.

Nivå 1

MARK1000X 100 poäng

Nivå 2

MARK2000X 100 poäng