Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande begrepp inom marknadsföring, däribland sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
- Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
- Marknadsstrategier och kommunikationsstrategier.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
- Hur marknadsföring kan utformas med hänsyn till etik och demokratiska värderingar samt till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
- Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
- Vanligt förekommande kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring.