Marknadsföring - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Begrepp inom marknadsföring.
  • Interna och externa faktorer som påverkar ett företags marknadsföringsstrategi nationellt och internationellt.
  • Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
  • Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Hur en analys av dessa faktorer kan ligga till grund för beslut inom marknadsföring, däribland val av marknadsföringskanaler och utformning av marknadsföringsinsatser.
  • Marknadssegmentering i syfte att identifiera målgrupper att bearbeta för att därigenom kunna anpassa marknadsföring och försäljning och öka verksamhetens lönsamhet.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
  • Hur affärsidé, affärsmål, affärsstrategier, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknaden, målgruppen, kundbehoven och ett företags förutsättningar med hänsyn tagen till etik, hållbar utveckling och demokratiska värderingar. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring samt hur resultaten av marknadsföring kan mätas och utvärderas.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett godtagbart sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör översiktligt för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett utvecklat sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör utförligt för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt beskriver på ett välutvecklat sätt hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.

Eleven använder metoder och teknik inom marknadsföring med god säkerhet.

Nivå 1

MARK1000X 100 poäng

Nivå 2

MARK2000X 100 poäng