Ämnet marklära behandlar den biologi som har betydelse för arbete med anläggning och skötsel av utemiljöer. I ämnet behandlas markens fysikaliska och kemiska egenskaper samt vattnets och växtnäringsämnenas kretslopp.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet marklära ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om markens biologiska, fysikaliska och kemiska sammansättning och om hur olika markförhållanden påverkar livsbetingelserna för olika typer av växter. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av energiomsättning hos växter samt kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om livsprocesser i marken samt om mikrobiologi och mikrobiologiska processer.

Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt och en biologisk förståelse av mark och växter. I undervisningen ska eleverna genom praktiska övningar, observationer och fältstudier ges möjlighet att utveckla kunskaper om växternas anatomi och fysiologi samt om olika arters ståndortskrav.

Undervisningen i ämnet marklära ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om marken och livet i marken samt om kretslopp i mark, vatten och luft.
  • Kunskaper om växters näringsbehov, livsprocesser och ståndortskrav.
  • Kunskaper om mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse inom naturbruket.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett enkelt sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar översiktligt biologiska samband.

Eleven visar godtagbara kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett enkelt sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver översiktligt mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett utvecklat sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar utförligt biologiska samband.

Eleven visar goda kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett utvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver utförligt mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett välutvecklat sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar utförligt och nyanserat biologiska samband.

Eleven visar mycket goda kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett välutvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.