Marklära - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet marklära på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Mark, vatten och luft

  • Mark, mineral, berggrund, jordarter och jordmån.
  • Jordarternas egenskaper och bildningsprocesser.
  • Kol och mikro- och makronäringsämnen samt deras kretslopp.
  • Markstruktur, markluft, dränering och markpackning.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Miljöproblem i mark och vatten, till exempel försurning.

Växter

  • Olika ståndortskrav och reaktioner vid avvikelser från dessa.
  • Växtnäringsämnen, växtnäringsupptagning och växtnäringsämnenas funktion i växten.
  • Växters utvecklingsstadier samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.

Mikrobiologi

  • Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
  • Aeroba och anaeroba processer.
  • Mikroorganismer som är skadegörare på växter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett enkelt sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar översiktligt biologiska samband.

Eleven visar godtagbara kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett enkelt sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver översiktligt mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett utvecklat sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar utförligt biologiska samband.

Eleven visar goda kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett utvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver utförligt mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om markens fysikaliska och kemiska sammansättning och redogör på ett välutvecklat sätt för kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven förklarar utförligt och nyanserat biologiska samband.

Eleven visar mycket goda kunskaper om växters livsprocesser, näringsbehov och ståndortskrav. Dessutom redogör eleven på ett välutvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat mikrolivet i marken och dess betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.

Nivå 1

MARL1000X 100 poäng