Marknadsföring inom besöksnäringen - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Marknadsföringsteorier, begrepp och olika strategier.
  • Marknadsföringens påverkan på individen.
  • Aktörer, företagsprofiler, varumärken, produkter och försäljning inom besöksnäringen.
  • Marknadsföringens roll i köpprocessen, från behov till beslut. Kundrelationens livscykel och faktorer som påverkar kunden i köpprocessen.
  • Betydelsen av kundens värderingar och upplevelse, till exempel servicekedjan vid incheckning på ett hotell, besök på en restaurang eller upplevelsepark samt besök på en mötes- och eventanläggning.
  • Hur kundrelationer och kundnöjdhet skapas och vårdas.
  • Prissättning och försäljning för olika målgrupper och kundsegment, till exempel privatpersoner, grupper och affärsresenärer med hänsyn till efterfrågan beroende på till exempel resmönster, säsong eller konjunktur.
  • Marknadssegmentering och kundens olika roller. Hur riktad marknadsföring kan anpassas för olika målgrupper, till exempel utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
  • Marknadsföring och försäljning via media. Informationsteknik och digitala medier som verktyg i marknadsföringsarbetet.
  • Layout och exponering av marknadsföringsmaterial.
  • Planering, genomförande och utvärdering av marknadsaktiviteter, till exempel mässor, evenemang, kampanjer i digitala medier, sponsring och annonsering.
  • Marknadsanalysmetoder och undersökningar för att anpassa tjänst eller produkt efter marknad.
  • Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning, däribland marknadsföringslagen och e-handelslagen samt etiska regler.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven enkla resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med viss säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger utvecklade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med god säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Nivå 1

MARN1000X 100 poäng

Nivå 2

MARN2000X 100 poäng