Marknadsföring inom besöksnäringen - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Utbud och efterfrågan.
  • Utveckling av marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • Byggande av ett varumärke och hur det hålls levande. Företagsprofilers betydelse och värde i all kommunikation.
  • Aktuella och relevanta marknadsföringsstrategier för informations- och kommunikationsteknik, till exempel digital och historieberättande marknadsföring.
  • Kundrelationens livscykel och köpprocess. Kundvärde och kundnytta.
  • Hantering av klagomål samt problemlösning och förebyggande arbete både fysiskt och digitalt, till exempel skapande av processer för klagomålshantering.
  • Relations- och transaktionsmarknadsföring.
  • Prissättning och presentation av tjänst, produkt eller aktivitet i olika kommunikationskanaler.
  • Konkurrentbevakning. Marknadspositionering, företagets unika konkurrensfördel eller säljfördel, däribland utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
  • Presentationsteknik, till exempel digital eller muntlig presentation, hisspresentation, pitch, storytelling eller annat presentationsmaterial.
  • Grafisk profil och marknadsföringsmaterial.
  • Utformning av en marknadsplan utifrån en affärsidé och målsättning.
  • Produktion och genomförande av målgruppsanpassade marknadsföringsaktiviteter, med särskild hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter samt uppföljning och utvärdering.
  • Omvärlds- och nulägesanalys av marknaden.
  • Marknadskommunikation som verktyg vid framtagande av säljstimulerande aktiviteter.
  • Riktad försäljning och kundvård med hänsyn till indirekta och direkta omvärldsfaktorer, till exempel marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • God marknadsföringssed. Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning. Utomrättsliga regler. Tvister mellan konsumenter och företag.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven enkla resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med viss säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger utvecklade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om marknadsföringens och försäljningens roll inom besöksnäringen.

Eleven använder med god säkerhet metoder och aktuell teknik för olika typer av marknadsföringsaktiviteter. Eleven utvärderar sitt arbete och ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området i samband med genomförandet av olika uppgifter.

Nivå 1

MARN1000X 100 poäng

Nivå 2

MARN2000X 100 poäng