Ämnet medieteori behandlar det breda medieområdets olika kanaler samt dess villkor, roll och betydelse i samhället, från fiktivt och dokumentärt berättande till sociala medier och medier för underhållning. Ämnet behandlar också hur medier och kommunikationsmodeller fungerar samt vilka strategier och drivkrafter som styr olika aktörers kommunikation och typer av budskap i samhället.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet medieteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kommunikationsmodeller och medieteorier ur såväl ett estetiskt som ett samhälleligt perspektiv. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet som äger rum i kommunikationen mellan producenter och konsumenter inom mediaområdet. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förståelse av mediernas roll i samhället, såväl nationellt som internationellt. Fokus ska ligga på deras betydelse för den demokratiska processen och deras roll i utvecklandet av normer och ideal. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur maktförhållanden representeras i olika mediebudskap. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om estetikens betydelse när budskap kommuniceras till olika målgrupper och för olika syften. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om mediernas historiska och tekniska utveckling.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt och förhållningssätt inom olika medieområden, såväl undersökande som dokumentärt och konstnärligt. I detta ingår även den lagstiftning och de etiska regler som förekommer inom medieområdet.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till medier samt förmåga att belysa och problematisera medier inom olika kanaler, såväl i underhållningsbranschen som i massmedier och sociala medier.

Genom undervisningen ska eleverna ska ges möjlighet att ta del av, diskutera och analysera olika medier.

Undervisningen i ämnet medieteori ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om kommunikationsmodeller och medieteorier.
  • Kunskaper om mediernas roll i samhället samt etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att analysera olika slags medieinnehåll.
  • Kunskaper om utformning av medieinnehåll i olika kanaler.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för enkla resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett godtagbart sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör enkla analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om utformning av medieinnehåll.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för välgrundade resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett utvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör utvecklade analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar goda kunskaper om utformning av medieinnehåll.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett välutvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör välutvecklade analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om utformning av medieinnehåll.