Undervisningen i ämnet medieteori på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Ideologier, teorier och kommunikationsmodeller inom medieområdet samt deras utveckling ur ett historiskt och samtida perspektiv.
- Strukturer och ägandeförhållanden inom mediesektorn, såväl kommersiella medier och sociala medier som public service.
- Ekonomiska och samhälleliga drivkrafter i mediesektorn, nationellt och internationellt.
- Medier i förändring, till exempel genom teknikutveckling. Medier som multimodala plattformar.
- Teorier om mediers ansvar och påverkan på människor och samhället, däribland om mediesystem och olika kulturer inom media.
- Yttrandefrihet, pressfrihet och ramar för censur och åldersreglering.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiska regler utifrån valda områden.
- Analys av och diskussion om mediers innehåll och utformning utifrån vetenskapliga teorier, källkritik och källtillit.
- Olika arbetssätt inom valt medieområde, däribland hur specifika mediekanaler arbetar källkritiskt och kreativt samt med planering för produktion.
- Den estetiska utformningens syfte och påverkansmöjligheter inom valt medieområde.