Medieteori - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet medieteori på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ideologier, teorier och kommunikationsmodeller inom medieområdet samt deras utveckling ur ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Strukturer och ägandeförhållanden inom mediesektorn, såväl kommersiella medier och sociala medier som public service.
  • Ekonomiska och samhälleliga drivkrafter i mediesektorn, nationellt och internationellt.
  • Medier i förändring, till exempel genom teknikutveckling. Medier som multimodala plattformar.
  • Teorier om mediers ansvar och påverkan på människor och samhället, däribland om mediesystem och olika kulturer inom media.
  • Yttrandefrihet, pressfrihet och ramar för censur och åldersreglering.
  • Lagar och andra bestämmelser samt etiska regler utifrån valda områden.
  • Analys av och diskussion om mediers innehåll och utformning utifrån vetenskapliga teorier, källkritik och källtillit.
  • Olika arbetssätt inom valt medieområde, däribland hur specifika mediekanaler arbetar källkritiskt och kreativt samt med planering för produktion.
  • Den estetiska utformningens syfte och påverkansmöjligheter inom valt medieområde.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för enkla resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett godtagbart sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör enkla analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om utformning av medieinnehåll.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för välgrundade resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett utvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör utvecklade analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar goda kunskaper om utformning av medieinnehåll.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika kommunikationsmodeller och medieteorier.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om mediernas roll och funktion i samhället. Dessutom redogör eleven på ett välutvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser inom området samt för etiska regler och förhållningssätt.

Eleven gör välutvecklade analyser av olika slags medieinnehåll utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om utformning av medieinnehåll.

Nivå 1

MEDT1000X 100 poäng

Nivå 2

MEDT2000X 100 poäng